Kvinnekunst: Malende nonner
Gunnar Danbolt foreleser om nonneklostre og malende nonner.
Linda Nochlin fremhevet med rette at kvinner var outsidere, i likhet med så mange andre marginale grupper i våre europeiske samfunn, som de fargede, de homofile, de funksjonshemmede osv. Men i middelalderen fantes det faktisk samfunn – eller mer presist noen nonneklostre – hvor ingen menn hadde muligheter for å sette grenser for hva kvinner kunne og skulle gjøre. Og i dem var der mange malende nonner, som egentlig ikke var særlig forskjellige fra malende menn utenfor klosterets porter. Derfor skal vi se nærmere på deres virksomhet og sette den inn i et bredere feministisk perspektiv.
Forelesningsrekken Kvinnekunst vil strekke seg over tre kvartaler fra høsten 2020 og til og med høsten 2021. Her skal Gunnar Danbolt ta for seg kvinnelige kunstnere både i Norden, i det øvrige Europa og i USA. Danbolt innleder med en forelesning om hvorfor det ikke finnes store kvinnelige kunstnere før sent på 1800-tallet. Denne følges opp av tre forelesninger om noen av de kvinnelige kunstnere som tross alt finnes fra middelalderen og frem til midten av 1800-tallet. Ingen av disse kvinnelige kunstnere ble virkelig store kunstnere, noe noen av dem muligens kunne ha blitt, hvis samfunnet hadde vært innrette på en annen måte.