Kvinner i kunsten: Modernistene Ragnhild Keyser, Charlotte Wankel og Ragnhild Kaarbø

Ons.

19

.

03

19:00

20:00

Auditoriet

Bli med
Kjøp billett
Billetter i døren
Gratis

Foredrag med Gunnar Danbolt

Kunstneren Thorvald Helliesen (1888–1937) var venn av både Picasso og Fernand Leger. På sin første utstilling i Norge i 1919 ble han sablet ned. Slik kunst ville man ikke ha i Norge. Tre norske kvinner var likevel modige nok til å følge hans eksempel. De kom alle fra velstående familier som støttet videre utdanning i Paris. Alle ble elever av Leger og lot seg inspirere av ham. Også deres utstillinger i Norge fikk mildt sagt elendig kritikk. Dagbladets kritiker Jappe Nilsen hevdet at deres såkalt moderne malerier ikke var annet enn «kamuflasje for å skjule mangelen på talent».

Da de rundt 1930 vendte tilbake til Norge grunnet børskrakket i New York i 1929, som også rammet Vest-Europa hardt, fortsatte de som kunstnere i Norge. Men bare én av dem, Charlotte Wankel, holdt fast på sin modernisme – de øvrige innså at skulle de fortsette sin kunstnerkarriere, måtte de legge om til en mer figurativ-naturalistisk stil. Det forteller noe om forholdene i mellomkrigstidens kunstliv i Norge.

Velkommen til foredrag med kunsthistoriker Gunnar Danbolt!

130/60‚– (stud./honnør)

Arrangør: Litteraturhuset i Bergen    

Arrangør:
Litteraturhuset i Bergen
Alder:
Litthus i ditthus

Ons.

19

.

03

19:00

20:00

Auditoriet

Gratis
Billetter i døren
Bli med
Kjøp billett
Arrangør:
Litteraturhuset i Bergen
Alder:

Kvinner i kunsten: Modernistene Ragnhild Keyser, Charlotte Wankel og Ragnhild Kaarbø

Foredrag med Gunnar Danbolt

Kunstneren Thorvald Helliesen (1888–1937) var venn av både Picasso og Fernand Leger. På sin første utstilling i Norge i 1919 ble han sablet ned. Slik kunst ville man ikke ha i Norge. Tre norske kvinner var likevel modige nok til å følge hans eksempel. De kom alle fra velstående familier som støttet videre utdanning i Paris. Alle ble elever av Leger og lot seg inspirere av ham. Også deres utstillinger i Norge fikk mildt sagt elendig kritikk. Dagbladets kritiker Jappe Nilsen hevdet at deres såkalt moderne malerier ikke var annet enn «kamuflasje for å skjule mangelen på talent».

Da de rundt 1930 vendte tilbake til Norge grunnet børskrakket i New York i 1929, som også rammet Vest-Europa hardt, fortsatte de som kunstnere i Norge. Men bare én av dem, Charlotte Wankel, holdt fast på sin modernisme – de øvrige innså at skulle de fortsette sin kunstnerkarriere, måtte de legge om til en mer figurativ-naturalistisk stil. Det forteller noe om forholdene i mellomkrigstidens kunstliv i Norge.

Velkommen til foredrag med kunsthistoriker Gunnar Danbolt!

130/60‚– (stud./honnør)

Arrangør: Litteraturhuset i Bergen    

Ingenting funnet.

Få siste nytt fra Litteraturhuset i Bergen.

Meld deg på nyhetsbrev
Takk! Vi har sendt deg en e-post!
Oj! Noe gikk galt.